Sidor

måndag 28 februari 2011

Vahettere...

Gårdagen blev en fixa-allt-som-inte-blivit-gjort-under-veckan dag, nämligen diska, dammsuga, städa, putsa, plugga, jobba, tvätta kläder, planera, budgetera etc. Inte det bästa sättet att helga vilodagen på men en del vila hade vi tagit ut i förskott så det fick bli så helt enkelt. Vi till och med skurade mattan som jag så fint prytt med en stor fläck rött te.

Till fixa-allt-dagen hörde också ett storkok på kyckling för att fylla på fryslagret lite. Kycklingen fick gotta sig i en marinad med diverse kryddor och vätskor, mycket lök användes och sist hamnade lite paprika, zucchini och chili i grytan. Det blev helt okej.

Henkke: Gott!

Efter en hel dags jobbande och slit fanns inte krafter kvar till nån avancerad måltid. Lite kryddig korv fanns i kylen och lite halvtorrt bröd i skafferiet. Jag stekte upp korvslantar, lag pannan på bordet, rostade bröd och la fram smör, ost och senap.

Henkke: Åååh vad fantastiskt gott! Hur kom du på att göra det här?
Det här skulle man kunna bjuda vem som helst på. Skulle jag vara tvungen att äta samma sak varje dag i resten av mitt liv skulle det nog kunna vara det här. Det här måste vi göra flera gånger.

En del sarkasm låg visserligen i det han sa men jag har ändå en svag känsla av att han gillade korven bättre än kycklingen.

Korvmiddagen fick mig att minnas Scans reklamer som gick för några (många) år sen.
Minns ni "Vahettere" reklamen:)

Varning: Klickar ni på länken så kommer låten garanterat fastna på hjärnan.

/Madde

3 kommentarer:

HC sa...

Korv är också gott, som vi säger här i Grytnäs! Kram!

Ester sa...

haha så roliga ni är. :) Det lät gott! Kryddig korv är fina grejer! :) Nu måste jag spritsa på lite frosting på muffinsen innan ni kommer! ;) Kram

Markus sa...

Oj vilka minnen när man hör Henkke prat om mat...