Sidor

måndag 4 april 2011

Män och lösningar

För någon vecka sedan var vi hos våra goda vänner i Eriksberg och tittade på film. Under filmens början upplevde jag att Madde pratade om ljusen på soffbordet med mig. Jag uppfattade att ljusen besvärade henne i och med att de stod mitt i synlinjen till tv:n.

"Kvinna har problem" tänkte jag, "bäst att hjälpa till".

Snabbt gick det också, jag lyfte fatet med ljus från bordet och blåste ut dem. Det skulle jag inte ha gjort. Hon hade ju förklarat för mig att ljusen inte stod så lämpligt mitt i vägen och att jag skulle kunna flytta dem till en hylla på sidan om. Nu satt jag där i ett rökmoln med det kalla ljuset från tv:n strålande emot mig. Den mysiga atmosfären hade jag tydligen också blåst ut.

"Ojdå miss i hörseluppfattningen" tänkte jag "bäst att tända ljusen igen".

Men det var inte heller bra. När jag föreslog det protesterade alla runt bordet så jag försökte rädda situationen med att skoja om hur män gärna försöker lösa kvinnors problem. Det passade ju inte riktigt in i situationen men alla verkade titta på filmen så jag knep igen munnen och tittade vidare.

På jobbet får jag nästan varje lektion frågan om jag har en penna att låna ut. Till en början grävde jag i penalen och fann oftast någon typ av penna att ge den nödställda eleven. Det visade sig dock att ca 80% "glömde" att lämna tillbaka mina pennor så efter en tid blev svaret helt enkelt NEJ.

Det är ju lite tråkigt, snudd på lögn, att säga nej till en elev när de ser att man har flera pennor i sitt pennfodral så jag kom på följande fantastiska idé:

Jag säljer skolans pennor till eleverna för självkostnadspris 5 kronor. Det löser mitt problem med att behöva säga nej och elevernas problem med att vara utan pennor. Sagt och gjort, följande gång elev A av kvinnligt kön kom fram till mig utspelade sig följande konversation:

"Hej Henrik ;) Har du en extra penna?"
"Jag har faktiskt löst det här med efterfrågan på pennor" säger jag
"för 5 kronor kan du få köpa en av skolans pennor"

Jag försökte fyra av ett leende men det var lite svårt när A:s mungipor gick ner och blicken uttryckte avsky. Hon tittar på mig som om jag vore en helt efterbliven idiot.

Här bad hon om en ynka penna i ett land av välfärd och så hade jag mage att be henne betala för den.

Vart är vår värld på väg egentligen? Män och deras lösningar får helt enkelt inte plats i denna värld.

/Henkke

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är svårt för män, för hur dom än hör så skulle dom ha gjort tvärtom :P

En kollega till mig plockar pennor från Ikea och har i ett pennställ. Då får man låna en under lektionen och sen ställa tillbaka... Vet inte vad Ikea säger om det, men det funkar bra för henne :)

/Sara