Sidor

lördag 4 juni 2011

Nu är det klart!

Över en månad sedan förra inlägget talar sitt tydliga språk. Det har varit fullt upp minsann.

Tio intensiva veckor av uppsatsskrivande, där otaliga äppelsmulpajer bakats och lika många drottningkrämer kokats och testats av en hel drös med pensionärer, är nu över. Detta resulterade slutligen i en mycket lyckad uppsats och en efterlängtad examen i Kostvetenskap. SKÖNT!

Mellan uppsatsskrivandet har både jag och Henrik sökt jobb i alla skrymslen och vrån både i Finland och i Sverige. Vi har försökt hålla ett öppet sinne och inte hoppats på något särskilt utan trott att det som händer ska hända.

Nu har det då hänt.

Henrik fick jobb och det gick snabbt. Tre dagar från det att han sökt blev det klart att jobbet är hans om han vill ha det vilket ledde till att ett beslut skulle tas. På tre dagar gick vi från att inte veta vad vi ska göra i höst, eller ens vilket land vi skulle bo i, till ett slutgiltigt beslut.

Finland.

Efter tre år i Uppsala blir det Finland igen närmare bestämt Österbotten och hemtrakterna. Det känns skönt nu när beslutet är taget men helt självklart var det inte. Vi har alltid tänkt att vi ska åka tillbaka men det blev lite snabbare än vad vi hade trott.

Men nu är det i alla fall bestämt. Lägenheten är uppsagd, Henkke har tackat ja och jag fortsätter mitt jobbletande i Finland.

Under åren har jag haft den här bloggen för på något sätt förmedla för de i Finland vad vi håller på med. Nu hoppas jag kunna träffa vänner och familj i Finland lite oftare så att inte all kommunikation går via bloggen, facebook och skype.

Men vi kommer fortsätta blogga för nu finns det ju vänner i Sverige som vi vill hålla kontakten med. Jag hoppas ändå att det inte kommer att vara den enda kontakt vi har med varandra utan att vi får komma och hälsa på i framtiden. När vi hittar någonstans att bo i Österbotten så har ni alltid en stående inbjudan hem till oss!

Tack för alla fina vänner vi fått i Sverige.
Tack till alla vänner i Finland som inte glömt bort oss.

Nu kommer vi hem!

Kram
Madde

6 kommentarer:

esters hörna sa...

Det är med tårar jag skriver att vi kommer att sakna er! Men jag förstår er fullt ut och kan inte annat än gratulera Finland som får hem två underbara människor som er! Tack för den här tiden vi fått ha med er och jag hoppas att våra vägar korsas framöver i livet. KRAM från e & w.

Rebecca sa...

Grattis till er båda och välkomna hem! Hoppas vi kan träffas snart. sköt om er. Många kramar fam. Ekman

lindsy sa...

Jihuu att ni kommer till Finland! Grattis ännu, och lycka till med jobbsökandet!

Anonym sa...

Glad för er skull! Grattis! Vi ses snart hoppas jag! Emma

Anonym sa...

Jätteroligt att ni också kommer att vara i Österbotten! Var exakt här? KRAM!
Anne

Mikaela sa...

Hej Madde!
Jag läste ditt inlägg om att du och din sambo ska flytta tillbaka hem till Österbotten. Välkommen!
Vet inte om du fixat jobb ännu, men på Österbottens förbund vill vi underlätta flytten för sådana som du och din sambo, och har därför startat en webbplats på adressen www.hemtillosterbotten.fi. Där finns bl.a. landskapets lediga platser, de senaste nyheterna i österbottnisk media samt en evenemangskalender då man inte vet vad man ska hitta på.

I tillägg finns en serie som handlar om att flytta tillbaka till Österbotten, läs den gärna och om du och din sambo känner för - delta med er egen historia då ni flyttat!

Välkommen hem till Österbotten!

Mikaela
Österbottens förbund