Sidor

lördag 30 april 2011

Munkar, munkar, munkar med hål i...

En av de första minnen jag har av första maj är när mamma står och gör munkar. Själv fick jag hjälpa till med att ta de nykokta munkarna och sockra dem. Sen åt hela familjen munk och drack mjöd till. Mjöden tycker jag är för söt numera men munkar är ett måste till första maj.

Igår kokade vi en liten sats munkar och packade ihop en liten middagspicknick. När munkarna var färdigkokta och allt annat var färdigpackat inför turen tog jag några bilder av godsakerna. Då suckade Henrik och sa:

"Jag trodde nästan vi var redo att åka men så kom jag ihåg vem jag bor med..."

En del fick enbart socker och en del sockrades med kanel & socker eller koriander & socker. Koriander blev faktiskt jättegott!

Här är mitt recept till ca 25-30 munkar:

Värm till fingervarmt
:
75 gram smält smör
2 ½ dl mjölk

Tillsätt:
25 gram jäst
½ tsk salt
1 ägg
½ dl socker
½ msk nystött kardemumma
6-7 dl mjöl

Knåda till en elastisk deg. Låt jäsa till dubbel storlek (ca 1h). Kavla ut degen tills den är ca 1 cm tjock. Tryck ut munkar med hjälp av glas och ta ut hålet med hjälp av en kork. Låt munkarna jäsa under bakduk 30 minuter.

Värm ca 5 dl olja till 180 grader (Börja med att värma upp oljan på högsta värme ifall du inte har termometer och testa sedan med en degklump om oljan är tillräckligt varm. När den blir gyllenbrun är oljan tillräckligt varm. Vrid ner temperaturen till medelhög värme). Koka ett par munkar åt gången.

För över de nykokta munkarna på hushållspapper för att torka av överflödigt fett innan du sockrar dem i valfri blandning.


Njut av nykokta munkar tillsammans med ett glas mjölk.


Vad har ni för första maj minnen?

/Madde

Inga kommentarer: