Sidor

tisdag 8 mars 2011

Fasslassbullona och hamburgersemlor

Ingen helg utan bakning och i det här fallet semlebakning. Jag har efter tre år i Sverige lärt mig att använda ordet semla på infödingarnas sätt. Det rätta sättet för mig är naturligtvis "fastlagsbulle" eller mer dialektkorrekt "fasslassbullo":)

En semla i min och mina finlandssvenska landsmäns mening är en fralla i olika varianter. Morotssemlor, rågsemlor, grahamssemlor, ost-och skinksemlor med mera. Det är en skillnad jag var medveten om innan jag flyttade till Sverige men det var också en skillnad jag hade svårt att ta till mig.

Jag minns ännu första tentan i näringslära som jag skrev första terminen. I tentan skulle man beskriva vilka enzymer som är med och bryter ner en semla. I och med att jag var nyinflyttad var semla fortfarande bröd i min hjärna och jag minns hur jag ingående beskrev en fullkornssemla med linfrön i tentasvaret. Det blev en stor fet nolla på det svaret. Mer om det kan ni läsa i ett inlägg från 2008.

Jag skulle bara göra en liten sats semlor för att inte jag och Henkke skulle behöva äta semlor i all oändlighet. Men en liten sats blev ändå 24 små semlor.

De blev rätt så fina efter gräddning

Det var jätte roligt att baka semlorna, men vad ska vi nu göra med alla semlor.

Vi har till dagsdatum lyckats äta 5 semlor tillsammans.
Så det finns en hel del kvar.

Efteråt konstaterade jag att jag inte riktigt vet om jag tycker
så värst mycket om semlor...egentligen. Typiskt...

Däremot var hambugersemlorna som vi åt på kvällen fenomenalt goda. Semlorna var fyllda med goda färsbiffar med citron, senap, ketchup, rödlök, turkisk yoghurt, pesto och ruccola. Låter det som en bra semlefyllning för er svenskar?

Jag tror jag ska hålla mig till brödbakning framöver

Trevlig Fettisdag åt er alla och blir ni sugna på en fasslassbullo eller två är det bara att komma förbi!

/Madde

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vi vill gärna ha semlor :) svenska eller andra :)

Jag bytte ut fyllningen mot blåbärssylt och blandade sylt i grädden också - mycket trevlig omväxling så man inte tröttnar!! /Sara

HC sa...

...tur att du baka så många svenska semlor att jag fick med mig några hem till gården igår :) Och ditt tentasvar kommer alltid att vara en klassiker från vår utbildningstid tillsammans! Kram!

Ester sa...

Riktigt tjusiga blev de! Jag skulle nog hellre äta den andra varianten av semla än den typiska svenska. :) Hoppas ni får en skön dag i alla fall!