Sidor

torsdag 24 mars 2011

Borttrollade tandtroll

Igår tog jag då slutligen mod till mig och ringde tandläkaren för att boka en tid. Bättre att göra det nu innan munnen ruttnar bort kändes det som. Tröstade mig med att de antagligen har en mycket lång väntetid så det kommer nog att dröja innan det blir dags på riktigt.

När jag får prata med den trevliga receptionisten och hon frågar när jag har möjlighet att komma så säger jag att jag är ganska flexibel för jag är studerande. Mest för att verka tillmötesgående.

"Vi har en tid imorgon klockan 9 kan du komma då?"

Oj, imorgon? Redan?! En snabb titt i schemat visar att jag faktiskt kan komma då. Det krockar inte ens med den enda obligatoriska föreläsningen på hela veckan. Skit också.

"Jaa, då är du välkommen till oss imorgon då"

Imorse åkte jag iväg efter att satt dubbelt så lång tid på att borsta tänderna som på att sminka mig. Minuterna innan själva besöket kändes det som om jag hade en puls på 180. Det var inte själva undersökningen som skrämde mig utan snarare vad undersökningen skulle visa. Föreställde mig hur tandläkaren faller av stolen i chock över hur många hål jag har.

"Kära barn, vad har du gjort?! Äger du ingen tandborste!? Det blir minsann löständer hädanefter"

Typ så...

"Madelen varsågod"

Jag går iväg mot min dom iklädd blåa skoskydd (måste ju göra allt för att komma på god fot med tandpersonalen).

Jag sätter mig till rätta i stolen och de stora strålkastarna riktas först mot ögonen sen mot munnen. Och så börja tandläkarspråket som man så väl känner igen men aldrig minns vad som egentligen sagts:


"Ett till åtta, predukativ tandalius. Tre-fem, sju-tolv, non kordinoll toll."

Känner en golfboll stor klump av oro i halsen som inte blir bättre av att försöka svälja med öppen mun. Slutligen kommer översättningen.

"Jag är tvungen att göra dig besviken. Du har inga hål. Inget karies över huvudtaget. Visdomständerna föreslår jag att du funderar på att ta bort men i övrigt ser det jätte bra ut. Fortsätt med det du gjort hittills."

What?! Plötsligt blev det här ett mycket trevligt inslag i denna annars motiga och blåsiga dag. Vi tittade tillsammans på röntgenbilder och jag fick en dos tandkunskap på köpet med lite goda tips.

Och i och med att jag inte ens hade tandsten som behövde putsas bort så kostade undersökningen ingenting.

Bonus!

/Madde

Inga kommentarer: