Sidor

torsdag 17 mars 2011

Bortglömd glädje

När jag fyllde år fick jag en present på posten från mina svärföräldrar. I det vita kuvertet hittade jag recept rivna ur veckotidningen som svärmor prenumerar på. Själv är de mest intresserade av korsorden och eftersom de vet att jag gillar receptbilagorna så fick det bli en fin present.

Förutom recepten följde en liten "bunt" pengar med.


Henkke ville att vi direkt skulle sätta dem i plånboken för att kunna använda dem nästa gång vi handlade. Men jag ville använda dem till något speciellt. Jag ville inte beblanda dessa speciella pengar med vanliga dödliga pengar som slutligen försvinner i toapapper eller annat visserligen nödvändigt men oförskämt tråkigt.

Jag lade pengarna i min praktiska men om något oorganiserade receptmapp.

"Men tänk om vi glömmer bort pengarna. Då blir de ju inte använda till någonting alls" sa Henkke

Jag kontrade med att "Det gör vi inte, och gör vi det så får det väl bli en trevlig överraskning den dag vi hittar dem"

Det här var alltså när jag fyllde år... för ett och ett halvt år sen.

Men jag har inte glömt bort pengarna. Jag har sett dem nu som då när jag tittat i min receptmapp och tänkt att en dag så ska de användas till nåt bra.

I helgen ska det ske. Inte för att vi ska fira något speciellt. Men det är dags nu. Dags att se till att pengarna kommer till den användning de var tänkta: för att vi ska få en trevlig matstund mitt i allt annat härligt. Livet.

/Madde

P.S.

Till mitt försvar angående förra inlägget så ser köket bara ut sådär när jag bakar bröd, rostar mysli, mixar pesto och gör ett storkok på samma gång, och min diskmaskin (Henkke) inte hänger med i mitt tempo.

Det är väl inte mitt fel... Eller?

D.S

Inga kommentarer: