Sidor

onsdag 24 augusti 2011

Tisdag...nej onsdag i Karleby

Helt stenkoll på vilken dag det är har men inte som arbetslös/sökande. Trots detta och oavsett vad det är för dag så finns det dock alltid en hel lista med saker att göra. Medan Henkke försöker lära ungdomarna fysikens lagar och faktorering, så varvar jag mina dagar av arbetssökande och byråkrati med lite husliga sysslor och natur.

På en promenad i kvarteret snubblade jag nästan bokstavligt över lite svamp och den lilla svampplockar flickan i mig fick fort jordiga händer. När jag var liten brukade mamma, pappa och jag åka ut i skogen för att plocka svamp och trots att det måste vara 15 år sen så minns jag en del av sorterna som går att äta och inte går att äta.

För att vara på den säkra sidan så påminde pappa mig att ifall svamparna är angripna av mask och dylikt så är det ett tecken att de inte är giftiga. Därtill så kan jag ju se skillnad på en flugsvamp och en röd kremla och trots att jag "matförgiftade" Henkke på vår fjällvandring förra sommaren så vågar han ännu äta de svampar jag plockar. (Jag hävdar fortfarande att det var en Tegelsopp eller i alla fall en ätbar strävsopp och att Henrik med större sannolikhet druckigt Rudolf-ren-feces-infesterat vatten...typ)

Anyway, jag snubblade först över denna svamp:

Och efter att ha dubbelkollat med far så kunde vi konstatera att det var en Björksopp. Ätlig och två stjärnor enligt pappa. Dessa ska idag stekas med lite smör och grädde och serveras på toast till en hårt arbetande man.

Näst ut, Kungen i soppdjungeln: Mr Karl-Johan! TRE stjärnor! Mums säger jag bara. De här ska nog användas till något speciellt. Kanske en krämig paj till helgens villa-avslutning (rikssvensk översättning: avslutning på sommarstugssäsongen). Den förtjänas att avnjutas under vördnad och tystnad där de enda ord som får bryta tystnaden är: "Åh vad gott", "Mmmm" och diverse andra stönande ljud om hur gott och lyxigt det är. No pressure...

Efter att svamparna tillagats blir det dags att se över en annan skogsdelikatess: Lingon. Igår strosade pappa och Henrik iväg för att se hur årets skörd framskrider och hade på en och en halv timme fått ihop 60 liter. De här är inte riktigt klara ännu så av dem ska det bli gelé för hela slanten. En del utan bär och en del med. Får se hur det blir.


Nu är det bara att hoppas på att Karl-Johan svampen inte är en gallsopp och att lingonen har tillräckligt med pektin i sig. Men det är lungt, gallsoppen är "troligtvis inte giftig" och det finns alltid syltsocker med tillsatt pektin i.

Så helt bedrövligt och tråkigt och utan spänning är ändå inte livet som arbetssökande.

/Madde

3 kommentarer:

HC sa...

Va härligt med alla skogens skatter du hittat! Hoppas pajen med karl-johansvamp blir top-of-the-line! Och ha en fin villaavslutning, eller som man säger på svenska iaf i norr, stugsista. Stor kram till er!

frkensara sa...

Hallo :) Nu tycker jag bloggtystnaden har varat ALLDELES för länge! Vad gör ni därborta egentligen?

Anonym sa...

Jag erkänner, jag har inte varit på denna webbsida på länge ... men det var en annan glädje att se det är en så viktig fråga och ignoreras av så många, även professionella. Jag tackar dig för att göra människor mer medvetna om möjliga problem.