Sidor

onsdag 23 mars 2011

Vårig våffeltisdag

Igår skrev jag min allra sista tenta inom Kostvetenskap, förutsatt att jag blir godkänd det vill säga. Nu är det bara slutarbetet kvar och sen kan jag titulera mig Kostvetare till sommaren. Men innan vi börjar med slutarbetet var vi fyra tjejer som ville fira att tentan var över, att våren var på kommande och att framtiden ligger vid våra fötter. Och så här inför våffeldagen och vårdagjämningen finns det väl inget bättre sätt att fira våren på än med våfflor?

Helena hade med sig ett fint och stort våffeljärn från Dalarna och vi bestämde oss för att göra både frasvåfflor och belgiska våfflor. Först ut frasvåfflorna som blev super frasiga (surprise) och goda.

Till dem åt vi salta tillbehör. Avokado, kräftstjärtar,
rödlök, kaviar och crème fraiche.

Och ni kan gissa att det var gott efter tre timmars statistik räknande.

Näst ut var de belgiska våfflorna. Det som skilde smeten från frasvåfflorna var att man använde jäst och både mjölk och mineralvatten. Dessutom gick det åt dubbelt så mycket ägg. Äggulorna vispades direkt ner i smeten och äggvitorna vispades till hårt skum innan de vändes ner i smeten. Sen ska smeten jäsa till dubbel storlek och innan man gräddar häller man i smält smör. Så var i alla fall det recept som vi gjorde och eftersom ingen av oss gjort belgiska våfflor innan så var det mycket spännande att se hur det blev.

Smeten blev i alla fall VÄLDIGT fluffig och lätt.

Och våfflorna blev väldigt lätta och frasiga


VÄLDIGT lätta och frasiga! De behöll formen bra så om du tycker
att dina våfflorna blir sega och tråkiga kan du testa göra belgiska.
Det gick dessutom mycket snabbare att grädda dem
så vi fick ligga i för att hänga med

Efter salt kommer givetvis sött och den här omgången våfflor
serverades med hallon, blåbär och jordgubbssylt plus grädde eller glass,
eller allt på samma gång.

Det hade hunnit bli lite mörkt ute så bilden blev inte så
bra men jag kan intyga om att det var gott

Jag kan också intyga att jag åt så mycket våfflor till lunch
att det inte blev någon middag den dagen.

Jag tror nästan jag har lite våffel hangover idag....

Om ni vill testa göra belgiska våfflor så följde vi det här receptet. Men jag tror att jag tänker testa den här varianten nästa gång utan mineralvatten och jäst som inte verkar så omständig.

Måste bara hitta ett våffeljärn först.

/Madde

Inga kommentarer: