Sidor

måndag 8 november 2010

En krona hit eller dit...

Att vara tillbaka till Sverige igen känns bra. Jetlagen har lagt sig sakta men säkert och våra rutiner och vardagens måsten (plus förseenade räkningar) har hunnit ikapp oss.

Den här helgen passade vi på att bara storsa omkring på stan lite i solskenet. Lite små förnödenheter skulle inskaffas däribland en krok med sugkopp till badrummet (= inte så stor utgift). Jag hittade i alla fall ett passande exemplar som jag bestämde mej för att köpa, 15 kronor för två krokar med sugkopp (= det kan jag leva med). Henrik fick betala (= lyxigt). Undertiden stod jag och filosoferade bland julpynt och julskärnor. Henrik betalade med en tjugolapp och fick tillbaka en krona. Filosoferandet fortsatte enda tills det tog tvärstopp. En krona?!

"Ursäkta herr expedit men kostade inte krokarna 15 kronor?"
"Oj, ursäkta. Maskinen måste ha slått in fel, men det rättar vi till"
"Jaa, det handlar ju inte direkt om stora pengar men..."
"Joo men det rättar vi till, ingen fara!"
"Tack!"
"Jag behöver bara få lite uppgifter av dej"
"Jaha?"
"Jag behöver namn, telefonnummer och signatur tack."
Funderar ett slag om det faktiskt är värt besväret, 4 kronor e ju ingenting. Vad gör en krona hit eller dit. Men till sist bestämmer jag mig i alla fall för att skriva under, vi hade ju redan fått tillbaka våra 4 kronor.

"Tack så mycket", sa expediten och vi önskade varandra en trevlig helg.

Efter hela sugkoppsincidenten var vi ganska trötta och hungriga så vi gick till Subway för att äta (med rabatt i form av klubbkortet naturligtvis:). Två olika subs fick det bli, en med rostbiff och en med kyckling.

"Vilket bröd vill du ha?"
"Fullkorn tack"
"Vill du ha extra ost för 4 kronor?"
"Nej, det behövs...eller föresten...ja tack!"

Vilket fantastiskt spännande liv jag lever:)

/Madde

(P.S. Nästa inlägg: Utmaningen. I en blogg nära dig)

Inga kommentarer: