Sidor

söndag 21 november 2010

Resultat av utmaning nummer 2

Jag måste erkänna att det var två ganska oinspirerade studenter som tog sig an veckans utmaning. Idéerna sprudlade inte direkt. Min idé föddes på en regnig cykeltur på väg hem. Jag ville inte krydda så mycket utan tillsätta ingredienser istället. Jag bestämde mig för att göra köttfärsbiffar med rårivna rödbetor i. Men för att det inte skulle bli alltför likt Lindströmsbiffar så experimenterade jag med att använda blåmögelost. Jag såg framför mig fina saftiga köttfärsbiffar som färgats lite smått av rödbetorna och med små lagom smälta ostbitar som tittar fram ur härligheten.

Så härligt blev det nog inte. Rödbetorna satte minsann färg på biffarna. De blev totalt lila och blåmögelosten försvann lika fort som den blandades i. Om man ens skulle ha kunnat känna smaken av osten när biffarna var stekta men icke. Det var rent ut sagt ett slöseri med pengar. Rödbetorna som jag finrev gjorde dock att biffarna blev riktigt saftiga och smeten var otroligt lätt att forma till fina biffar.

Jag tror inte att jag orkar orda så mycket mer om mina biffar utan visar er det förskräckliga fotot istället.


Lila är höstens färg..har jag hört. Men mat, den ska inte vara lila helt enkelt. Den här bilden ropar inte direkt "Ät mig!" även om det var gott. Det andra lila på bilden är lite marinerad rödkål och rödlök. Inte någon direkt hit där heller. Vitsåsen till potatisen blev lite mystisk den med. Gjorde den på låglaktos mjölk så den blev söt vilket var mindre gott.

Mera gott (och tusen gånger mer inbjudande) var Tomas köttfärsbiffar med svarta oliver, citron och oregano (bland annat). Jag gillar egentligen inte svarta oliver men i den konstallationen blev det riktigt bra. Biffarna serverades med pasta i hemmagjord tomatsås och med lite fetaost.



Nu tar utmaningen paus en vecka pga frenetiskt studerande men därefter är vi tillbaka med nästa utmaning:

Falukorv

/Madde

1 kommentar:

Anonym sa...

Tycker att ni lyckades bra båda två! Men ser framförallt verkligen fram mot nästa utmaning, för som vi säger här i Grytnäs: Korv är också gott!Det är ingen tävling, jag vet, men skulle kunna tänka mig att vara gästdomare ändå :) /Helena