Sidor

torsdag 11 november 2010

Karibisk Kyckling

Snöstorm utomhus och utmaning inomhus. Upplägget var perfekt och det var minsann blodigt allvar även om det egentligen inte var någon tävling. Det var en alltför glad Tomas som jag träffade dagen innan maträtterna skulle presenteras. Det var något lurt på gång. Han lyckades göra mig lite nervös även om jag var ganska säker på mitt recept.

Jag utgick ifrån ett recept på Food networks hemsida. Det var en marinad som jag sen lade till och plockade bort lite ifrån och anpassade till 1 kg kycklinglår som jag hade i frysen.

När jag efter mycket möda kommit hem genom snöstormen plockade jag fram kycklinglåren som legat i marinad sedan förra dagen. Till min lättnad luktade det ännu godare idag än dagen innan. Kycklingen lades i ugnen och undertiden tog jag resten av marinaden och kokade ner den till en glaze som sen skulle penslas på kycklingen efter halva tiden. Gudomliga dofter spred sig i lägenheten.

Här kokas marinaden till en glaze.

Så här mörk och klibbig blev glazen efteråt. Den kokades lite längre än meningen på grund av ett oväntat infall från min sida. Plötsligt började jag visualisera rätten framför min och konstaterade att vitt ris och brun kyckling kommer inte att se så aptitligt ut. "Jag måste ha nånting färgglatt!"

Då kom jag plötsligt ihåg en kommentar till kycklingreceptet där personen i fråga hade serverat en avokado-mango salsa till. "Avokado-mango, det e ju färgglatt, jag vet inte hur man gör en sån salsa, men en sån salsa ska jag ha!"

Då blev det spring i bena. På med vinterkläderna, upp med luvan och ut i snöyran. Tävlingsinstinkten väcktes till liv och mantrat "Det är ingen tävling men jag ska vinna" sattes igång. Jag sprang hela vägen och tillbaka till ica i hopp om att de skulle ha en mogen mango. Och visst hade de det, en lite väl mogen mango tillochmed.

Men det blev i alla fall en avokado-mango salsa med lime, vitlök och chili (och koriander för det har min svägerska sagt är det viktigaste i en salsa fast jag tycker det mest smakar tvål). Helt okej faktiskt. Lite slemmig pga övermogen mango och avokado, men ändå: FÄRG!

Efter att kycklinglåren varit i ugnen den angivna tiden var de mycket saftiga, men skinnet var inte knaprigt som jag hade hoppats. Då flyttade jag upp plåten och vred på övervärme. Det var dock inte den smartaste idén jag haft för fettet på plåten sprättade upp i värmeslingorna och började ryka. Jag bestämde att det inte var värt att sätta eld på lägenheten för att få knaprigt skinn så det fick vara.


Kycklingen blev i alla fall väldigt god och fick tumme upp av Henkke. Mer hetta kunde den ha haft men det e ju lätt åtgärdat. Nästa gång gör jag nog rätten med kycklingfilé så att man slipper hela skinnstressen (eller så kan man grilla den...nästa sommar)

Nästa dag träffade jag Tomas på lunch och vi bytte förväntansfullt matlådor och öppnade på locket. Detta var Tomas matlåda:

Och i min matlåda hittade jag kycklingfilé som torrmarinerats i en massa olika kryddor (koriander, svartpeppar, chili- och paprikapulver, oregano och timjan mm.). Till den serverades quesadillas fyllda med Tomas försvenskade variant på sötpotatis: morot och potatis. De innehöll också två sorters ost och var kryddade med sambal oelek och vitpeppar. Som pricken över i hade han gjort en tomatsalsa gjord på passerade tomater, rostad majs, chili och lök. Helhetsintrycket från matlådan tyckte jag var mycket bra (mer kreativt än mitt vita ris minsann) och allt var mycket gott. Tomas (självkritisk som han är) var allmänt nöjd men hittade ändå saker att förbättra.


Båda två var vi ändå glada över de matlådor vi gjort och också över de matlådor vi ätit. Och jag gjorde ett recept som jag kommer att göra igen så då vann jag. Över mig själv i alla fall:)

Jag rekommenderar varmt den karibiska marinaden. Nästa gång gör jag den nog lite hetare och så skippar jag skinnet och köper kycklingfiléer istället. Mindre brandfarligt så...

/Madde

Här är min ingredienslista för er som vill prova receptet:

1 röd chili (Jag hade utan frön men det skulle ha varit gott med lite mer hetta)
2 msk soja
2 msk honung
2 msk farinsocker
1 msk strösocker (ja, jag vet det e mycket sött men ack så gott)
1 tsk fänkålsfrön (mald i mortel)
1 tsk kryddpeppar
1 tsk torkad timjan
½ tsk malen ingefära
2 pressade vitlöksklyftor
½ dl hackad gul lök
10 cm purjolök (här kan man nog gott ta mer av den gula löken istället)
2 msk vitvinsvinäger (äppelvinäger enligt receptet)
3 msk lime juice
3 msk appelsinjuice

1 kg kyckling

Mixa marinaden och marinera gärna över natten.

Inga kommentarer: