Sidor

torsdag 2 oktober 2008

Fralla versus Semla

Vem kunde tro att en akademiker med svenska som modersmål skulle ha problem med det svenska språket? Som finlandssvensk i Sverige pratar man inte riktigt samma språk som infödingarna. För att göra sitt efternamn förstått måste man tydligen dra ut på vokalerna och pressa fram ett Saaaaalou för att de inte skall lägga bordsreserveringen under Madelen Saú.

I tisdags hade jag den första grundläggande tentan (tenten) i livsmedelskemi och fysiologi och anatomi. Jag hade rätt så många hormoner och enzymer under kontroll, både teoretiskt och kroppsligt, och hur de fungerar under matspjälkningsprocessen. I en fråga skulle man analysera vad som händer när man äter en banan, torskfilé och en semla. Enzymerna dök upp som på beställning. Amylas spjälker kolhydraterna i bananen, pepsin spjälker proteinerna i torskfilén och lipas spjälker fettet i... semlan??? Men inte har ju en semla så mycket fett i sig. Jag förstod vad läraren ville komma fram till med de olika enzymerna men en semla kan ju vara riktigt nyttig med fullkornsmjöl, linfrön och komplexa kolhydrater, vilket jag också skrev. Vad tillverkar svenskarna för bröd egentligen? Jag vet att de har mycket sirap i brödet men mycket fett? Det gick inte ihop.

Efteråt gick jag med några kurskamrater och diskuterade tentan. Amylas - banan, pepsin - torskfilé och lipas - semlan förklarade de och inflikade: "Åh, semlor e såååå goda och det ska vara mycket grädde!"

PLING! Ett ljus gick upp i den lilla finlandssvenska hjärnan. Det var alltså inte en finsk ost- och skinksemla som läraren avsett utan en riktigt god fastlagsbulle. Jag skrattade högt när jag insåg att jag begått en av de klyschigaste missarna som finns när det kommer till det rikssvenska versus finlandssvenska språket. Hoppas jag inte får allt för avgörande poängavdrag på den frågan.

Jag borde kanske ha utnyttjat möjligheten att ta med sig en svensk ordbok?

5 kommentarer:

Anne-Maj sa...

Madde! Va kul!

Yber lyckat med missförståndet i tenten:)

Å jättekul att du lägger upp recept! Keep up the good work!
Måst återkoma!

Sara sa...

Haha! Känns lite fult att skratta men det här kommer att bli en klassisker :) Helt klart en lucka i julkalendern om än det inte slår 24an. Kul att du bloggar igen, ser framemot fortsättningen! KRAM!

Sara sa...

Haha, så typiskt! Du e nog inte den första och helt säkert inte den sista som gör det misstaget. Samma språk men ändå så annorlunda...
Ha d gott!

Anonym sa...

Haha, nu fattas det bara att du gör cokis-misstaget också! ;) Jätteroligt med blogg Madde!

Marie sa...

För att undvika efternamnsproblem kan du ju upplysa svenskarna om att du minsann har samma efternamn som the ark-Ola! :)