Sidor

torsdag 14 april 2011

Varför är min cykel låst?

I morse när jag skulle till jobbet började jag som vanligt med att låsa upp min cykel. Jag har ju en ganska fin och dyr cykel så jag låser den alltid med dubbla lås. Ett på bakhjulet för att inte bli av med halva växelsystemet och ett lås på ramen för att det inte ska vara så lätt att bara lyfta cykeln på en bil och köra iväg med den.

Nu var det så att ett tredje lås fanns på min cykel! Ett neongrönt billigt lås satt runt stolpen till cykeltaket och runt ramen på min cykel. Hmm... varför vill någon låsa min cykel? Är det

1. Någon som velat lämna sitt lås där och av misstag låst min cykel i samma veva?

2. Är det här något av den svenska kulturen som jag helt har missat? Att man låser sin grannes cykel för att vid morgonfikat kunna sitta och roa sig åt hur problemet blir löst?

3. Eller är det kanske någon elev som tycker att vi inte ska ha matte idag och försöker få mig att stanna hemma?


Har ni andra svar på varför min cykel var fastlåst i morse när jag skulle till jobbet?

/Henkke

Inga kommentarer: