Sidor

lördag 19 februari 2011

En liten uppstäckt med stort resultat

När vi köpte vår systemkamera fick vi med en del andra små objektiv som vi ännu inte är helt klara med vad de kan utföra. Men ett av dem var ett Wide Angle objektiv. Jag satt och testade det häromdagen och var inte jätte imponerad av det. Tanken är att man ska få med mer i sina bilder men än har jag inte sett skillnaden med att ha på wide angle objektivet och att helt enkelt zooma ut med det vanliga. Men det kanske bara e jag som ligger lite efter i fotografins underbara värld.


När jag skulle avmontera objektivet från kameran ser jag att det står "Wide Angle/Macro" på det. "Hur går det ihop" tänkte jag och medan jag pillade på objektivet märkte jag hur det satt lite löst åt i fogarna. "Ja, vad kan man förvänta sig med det pris vi betalade" tänkte jag först men sen fortsatte jag pilla på objektivet för att till sist se att det delade på sig.


"Ööööh, jaha" funderade en stund innan en snilleblixt slog mig. "Kan det va sant? Two in one?"
Och visst var det så. Genom att montera endast den undre delen på mitt vanliga 18-55mm objektiv så hade jag plötsligt ett macro objektiv som jag kom OTROLIGT mycket närmare med.

Ni skulle ha hört mitt jubel och ni som redan känner till min förkärlek till close-up bilder och detaljer kan förstå att jag blev glad. Var direkt tvungen att testa vad objektivet kan göra.

Bullarna har ni ju redan sett, men såg ni hur porösa de var?

Kom VÄLDIGT nära ljushållaren

Hemmagjord mysli

Rullgardin

Stenen jag plockade uppe på Spanish Peaks i höstas
signerad alla som var mer på hajken

Visste inte ens att det fanns ett hål där!

Nu undgår minsann inget ögat

Den enda nackdelen är att jag ännu i alla fall inte lyckats bestämma hur nära jag vill komma. Går jag längre bort så blir det suddigt. Det är nära som gäller helt enkelt. Men hur som helst är jag mycket nöjd med min nya upptäckt!

/Madde

2 kommentarer:

HC sa...

Precis, du är ju en riktig knäppa-nära-bilder-tjej så jag förstår att du jublade stort!:)

Ester sa...

Jättefina bilder! Jag tycker det är väldigt snyggt med close-up bilder jag med! Ser fram emot vår "foto-dag". :) Tack återigen för receptet! Jag blev verkligen glad! Kram från Ester