Sidor

måndag 21 februari 2011

Helgen i matbilder

Den här helgen har präglats av mycket och god mat tillsammans med lika god gemenskap. Men eftersom "gemenskapen" inte ville vara med på bild så får bilder på maten istället visa på den mycket trevliga helg vi haft.

FREDAG
Jag och Henrik gick på långpromenad i solen för att sen fiska upp lite musslor ur Stenhagens stormarknads disk. Jag har själv kokat musslor endast en gång tidigare och nu när de var på specialpris ville jag att H också skulle få uppleva nykokta musslor. Våra två österbottniska gäster Johan och Isabella visade sig också vara modiga mussel mumsare och tillsammans med nybakade baguetter och aioli blev det riktigt lyckat.

Efter maten och den goda kladdkakan som våra gäster hade med sig spelade vi Plump för att föra tankarna borta från hur mätta vi var.


LÖRDAG
Jacobs födelsedag firades med många goda ting. Sara och Jacob hade bakat pizza i tre olika varianter och alla var lika goda vilket gjorde att man var tvungen att ta av alla sorter än gång till = mättande.

Smarrig och superfin marängtårta...

... och de sötaste små semlorna jag sett i mitt liv!

Att jag fick en hel semla på bild med macroobjektivet
säger en del om hur små de var

Födelsedagsbarnet på bild (han hade inget val)


SÖNDAG
Söndagskvällen var mycket soft och efter att Henkke skidat 25 km och jag varit på gym blev det mycket enkel matlagningen dvs en matlåda med mexikansk gryta plockades ur frysen. Till det serverades Henkkes tomatsalsa (om något jäst vid det här laget), turkiskt yoghurt och nachos.


MÅNDAG
I och för sig var helgen slut men nu började Henkkes välförtjänta sportlov. Och för att föra tankarna bort från de 60 nånting prov han skulle rätta så fixade jag till en lite speciell frukost.


Vad vore livet utan mat?

/Madde

4 kommentarer:

HC sa...

finaste hjärtäggmackan!

Sara sa...

Åååh va gott allt såg ut! Blev hur hungrig som helst och undrar var jag ska hitta färska musslor...

Ester sa...

Fina bilder och nu blev jag hungrig! :)

Tofslan sa...

Man blir ju snål. Va du kan.. ser jättegott ut :)