Sidor

torsdag 17 februari 2011

Tandtrolls tankar

Henkke har många sätt att visa att han tycker om mig och idag upptäckte jag en ny... tror jag. Innan han åkte till jobbet sa han:

"Madde, kanske du skulle gå till tandläkaren"

Istället för att tolka detta som att han tycker att jag har dålig munhygien, ruttna tänder och dålig andedräkt så väljer jag att se det som ren omtanke.

Samtidigt växer paniken inom mig. Jag vet, jag borde. Det är alltför länge sedan jag varit till tandläkaren, jag tänker inte säga hur länge men jag har i alla fall inte varit under min tid i Sverige. Ett år har blivit tre och nu sitter jag här med antagligen inte så glada tänder. Min vän förutan namn hade inte varit till tandläkaren på lika lång tid som jag och det visade sig att han hade 13 hål om jag inte minns fel.

Lite skraj blir man ju. Dels vill jag inte få det på pappers att jag har hål och sen har jag inte direkt budgeterat för 13 hål heller.

Men nu ska det ske i alla fall, men jag behöver lite hjälp. Vart går man här i Sverige? Är det folktandvården som gäller?

Hjälp mina stackars tänder snälla...

/Madde

3 kommentarer:

Tofslan sa...

Kikar in, å säger hej! Hälsningar Marika från Tärjä :)

HC sa...

Bra att du tar tag i tandvårdandet :)Ringa folktandvården går utmärkt bra att göra. Men det finns säkert någon tandläkare med studentrabatt i studentstaden Uppsala. Så googla lite innan du tar ditt beslut!

Stina sa...

Finns det tandläkarutbildning i Uppsala? De tar säkert gärna emot dig som studentpatient.

Men var lugn både C och jag hade minst 3 års tandläkaruppehåll och ingen av oss hade något hål som behövde lappas. Det finns hopp!