Sidor

lördag 26 februari 2011

American pancakes med kardemumma

Senast vi åt pancakes var i Colorado efter ett välgörenhetslopp. Henkke hade vunnit i sin åldersklass men jag kom gående sist i mål spyfärdig och med kaktusar i rumpan... Det var inte min dag helt enkelt.

Jag minns i alla fall att det smakade bra med lite frukost efteråt. Idag så laddar vi istället upp med egna pancakes för en promenad på skidor genom Hågadalen.

Det är inte svårt att göra pancakes men jag ha misslyckats flera gånger. Men i och med vår vistelse i Colorado så hittade jag ett recept som funkade mycket bra. Det viktigaste är att komma ihåg att man inte får blanda smeten för väl och att de ska stekas och ätas omedelbums.
Gör ett försök, det är mycket gott!

Ingredienser:
2 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 msk socker
½ tsk salt
Kardemumma. Valfritt men ett måste i vår familj.

2 ½ dl mjölk
1 ägg
2 msk olja

Blanda först de torra ingredienserna i en skål.
Vispa ihop ägg, mjölk och olja i en annan skål.
Forma en grop i den torra blandningen och häll mjölksmeten i gropen.
Rör sedan om med handvisp för att blanda allt.
OBS! Blanda inte för bra, det ska finnas klumpar!

Stek pannkakorna i lite olja på medelvärme (3 el 4 av 6)


Till en början kommer smeten att se platt och tråkig ut.

Men sen börjar det hända grejer! Pannkakorna fluffar till sig
och klumparna med mjöl och bakpulver löser upp sig.


Vänd när pannkakan är riktigt fluffig och luftporer bildats över hela ytan.

Bre lite smör på varje pannkaka och servera med sirap
och banan eller annan frukt eller bär.

Henkkes pannkakstorn:)

Dags för skidtur... med fika naturligtvis :)

/Madde

Inga kommentarer: