Sidor

torsdag 24 september 2009

Äppellycka!

Så småningom börjar löven byta färg här, och bladen på det lilla trädet bredvid min cykel har gått från klar gröna till vinröda. Många ser hösten som en tid då allting dör, men jag har valt att se det som en tid när allt mognar till. Förutom att jag förhoppningsvis mognar, men man kan ju undra ibland, så mognar äpplena till hösten. Under året glömmer man lätt bort, med hjälp av alla importerade äpplen, hur äpplen EGENTLIGEN ska smaka. Hemma i Finland tog frosten det mesta av skörden med förra helgen var vi på besök i Västerås hos min faster, och där fanns det äpplen minsann. Visserligen hade de flesta redan blivit plockade men vi fick med oss en papperskasse hem med både övermogna och knappt mogna äpplen.


Vi satt hela söndags förmiddagen och rensade äpplen och gjorde mos. Och mycket mos blev det. Vi frös in ca 10 liter mos i vår lilla frys. Så nu vet ni vad ni får till gröten när ni hälsar på :)

(På en skala från 1 -10... hur bra fungerar hemmagjord äppelmos som mutning för att ni skall komma och hälsa på? >-(",)-< )

1 kommentar:

Anonym sa...

hehe :) behövs nog inga mutor för att jag skall komma å hälsa på! :)

men äppelmos sku inte fungera eftersom mamma har proppat hela kylen full med äppelmosburkar! (men inte tackar jag nej heller till lite mos när jag kommer!)

bamsekram från cassi!!