Sidor

onsdag 15 december 2010

Utmaning: Grava Lax

Hittills i utmaningsserien har vi använt kyckling, köttfärs och falukorv så det kändes som om det var dags för fisk nu. Vi bestämde oss för att grava lax. Jag har själv inte gjort det förut men ville gärna göra det själv. Tomas fick som vanligt frångå sina tidigare recept och hitta på ett nytt. Jag googlade som vanligt men vågade också mixtra lite själv.

Jag bestämde mig för att göra en citrusgravad lax med citron och lime. Istället för vanligt socker använde jag ett ljust muscovado socker och tänkte att det kunde ge en lite annan smak. Till laxen gjorde jag en ljummen potatissallad med äpple, rödlök, purjolök, crème fraische och dijon senap.

Här är matlådan som Tomas fick av mej:


Och här är matlådan som jag fick. Tomas lax var gravad med citronskal, svartpeppar, fänkål och selleri. Dessutom hade han den här gången gjort liten smygundersökning om vad jag gillar utan att jag förstått det. Jag tycker väldigt mycket om kålrotslåda så vad hittar jag inte i min matlåda om inte kålrotslåda i biff-format: Kålrotsbiffar. Till laxen och kålrotsbiffarna serverades en fänkåls coleslaw och så förstås citron på toppen.


Jaa va ska man säga egentligen. Vad är en lunch i matlåda? Platt och färglös och slemmig... och tråkig och alldeles alldeles... Underbar! För min del var det en godaste matlådan i utmaningens 4 veckor långa historia. Sött, syrligt och salt med mycket fräscha smaker.

Grattis Tomas till en mycket lyckad matlåda! Synd bara att min fisk var snyggare:)

Inga kommentarer: