Sidor

onsdag 15 december 2010

Utmaning: Falukorv

Falukorvsutmaningen blev en lustig historia för min del. Vardagsmat för så många svenskar men jag e ju inte svensk så det jag hade inga recept att falla tillbaka på. Inte ens i Finland har jag använt så mycket av den liknande länkkorven annat än att grilla över öppen eld i skidbacken.

Det fick bli korv i ugn men på annat vis tyckte jag. Googlade lite och hittade ett recept på Falukorv Provencale som så gott ut.

Först tog man falukorv och skivade den nästan ända ner.

Sen blandade man till örter, olivolja och vitlök plus senap som man skulle kleta ner falukorven med.

Därefter skar man till zuccini, aubergine, tomat och lök som skulle tryckas in mellan falukorvsskivorna. Det blev mycket grönsaker...

Och så vad det bara att börja. Efter att zuccinin var nertryckt såg det rätt så festligt ut. Men sen blev det lite tufft att få in resten av grönsakerna också...

Det gick till sist men en del hamnade ovanpå. Var e falukorven?

Efter gräddning med ost såg det inte lika festligt ut längre. Var ÄR falukorven?!


I matlådan såg det om möjligt ännu mindrefestligt ut. Men det gör det ju alltid i matlåda. Inte ens Tomas mat ser lika festligt ut i matlåda. Fast till skillnad från mej så hade Tomas tänkt på det här med presentation och det faktum att maten inte ser så god ut i matlådan...


...så istället för en matlåda blev jag serverad min falukorv på en färgglad tallrik med hör och häpna SILVER BESTICK! *fusk*


Jaa, och maten var god också. Tomas hade försökt lyxa till falukorven genom att kalla skivorna för "Falukorvs tournedos". Kalla det vad man vill men det var fortfarande falukorv och ingen oxfilé direkt. Till falukorven serverades lite stekt potatis, broccoli och rödlök med kapris. Röran uppepå innehöll fetaost och tomat om jag inte minns helt helt fel.

Tja... det slank bra ner med silverbestick i alla fall.

1 kommentar:

Sara sa...

Det är inte alla studerande som äter sin lunch av pappersfat med silverbestick! ;)