Sidor

måndag 4 oktober 2010

Henkkes jobb

Jess nu är vi i Colorado!!!

Jag är ju här för att jag inte kan vara utan min fru mera än några timmar åt gången. Det blev alldeles för länge när jag var hemma och jobbade innan resan i tio dagar och Madde bodde i Uppsala.

Egentligen borde jag ju ha hittat ett "riktigt" arbete redan i våras när jag blev magister. Men jag har resonerat som så att om man inte har jobb så är det lätt att få ledigt för att resa i sex veckor.

Just nu jobbar jag på ett ca 200 kvadratmeters hus som vi renoverar. Jag har isolerat väggar, lagt skivor och spacklat. Ett lite roligare projekt har varit trappan. Jag rev den gamla med öronproppar och munskydd på en förmiddag och sedan var det bara att börja fundera på hur den nya skulle se ut. Jörgen gillar att googla, så vi byggde på amerikanskt vis. Det blev stabilt och ordentligt :)
Det var lite knepigt att räkna trigonometri utan räknemaskin. Vad blir tan30=x/32? Jag blev tvungen att rita en figur och mäta för att fixa vinklarna på 30 grader i trappan. Sedan är ju det amerikanska måttbandet en historie för sig. Försök hitta 34 35/64 i tum om ni kan. Man lär sig efter en tid men det är verkligen annorlunda.

Det här är det amerikanska sättet att bygga en trappa. Det kändes ju lite konstigt att "såga sönder" så fina plankor.

Trappan ovanifrånoch nerifrån Så här blev det med rum för toalett eller garderob under.

Hela trappan tog tre dagar att bygga så här långt efter att vi hade kommit på hur allt skulle göras. Nu återstår bara två badrum och ett kök. Trappan kommer att kläs in med heltäckande matta och det gamla räcket kommer att återanvändas.

I helgen ska vi handla kakel till tre badrum och fira Rosas födelsedag. Det är en härlig och bekymmersfri tillvaro vi lever. Det passar oss bra för tillfället men det kommer nog att bli skönt när vi kommer hem till Uppsala och våra gamla rutiner.

Henkke

1 kommentar:

Johan Sandström sa...

Kul projekt! Jag har aldrig byggt en trappa själv men verkar vara mycket att tänka på :) Hälsningar från höstruggit Uppsala!