Sidor

onsdag 25 november 2009

När jag föddes...

Från min 18 års födelsedag framåt har mitt körkort bevisat vem jag är, var jag är född och att jag är finsk medborgare. På grund av en liten incident (mycket trevlig sådan) som inträffade i somras valde jag att ändra mitt efternamn för att signalera en betydande förändring i mitt liv. Enligt reglerna så drog jag iväg till polisen i Finland för att byta pass och körkort. Passet fick jag ansöka om där men inte körkortet eftersom man skall rikta sig till den kommun där man är inskriven vilket numera är Uppsala. Efter MÅNGA högljudda stön över att vara tvungen att ansöka om svenskt körkort, så accepterade jag fakta och betalade dubbelt för plastlappen.

Häromdagen var jag och hämtade mitt nya körkort (efter många problem eftersom jag var tvungen att stryka min identitet med svensk identitetsbevis typ KÖRKORT!). Posten bad mig kolla att uppgifterna stämde. Joo visst, där är mitt nya efternamn och rätt födelsedatum med tillhörande svenskt personnummer. Någon hemort hade jag inte men personnummret skvallrade om att jag är född i Jämtland tydligen. Trevligt landskap lär det vara. Tackade postiljonen och gick hem.

Satt en stund vid köksbordet och suckade (lite mindre högljutt) över att det nu fanns ett stort S på mitt körkort istället för det fina F:et. Jag saknade mitt finska personnummer. Men så vänder jag på kortet och till min stora lycka hittar jag en liten extra punkt där jag hittar bokstäverna FIN och mitt finska pesonnummer! Vilken lycka! Men vänta nu. Jag är född den 22 september men...- 28!!! Hur gammal tror ni att jag är egentligen!



Suckarna blev än en gång högljudda. Men sen kom skrattet.

Hmm... kanske det e därför jag kännt mig så gammal och trött på sista tiden:)

5 kommentarer:

Sara sa...

Hihi, det var ju en rätt rolig historia ändå. :) Men förstår om d inte kändes lika roligt just då.
Så mycket vet jag iaf att om du skaffar skattekort i Norge plussar de till 40 dagar till ditt födelsedatum och nån sa en gång att i Sverige plussar de till 60 dagar... Kanske de har nåt liknande med körkorten också?

Madde och Henkke sa...

Mmm kanske det. Men det skiljer ganska många dagar mellan 23 och 81 år:)

Sara sa...

HAHA!
Du har ju alltid varit så klok och vis för din ålder så kanske svenskarna nu avslöjat din rätta ålder ;)

Oavsett ålder så tycker jag om dig och ser framemot ditt jullov :)

KRAM!

Jorgen sa...

Ok old lady. Bara du inte borjar prata vatusvensk nu pa gamla dagar.
Viste du att svenskarna korde pa vanster sida tills 1967. Well of course you knew .. , you were 39 at the time.

Stina ( Umeå-Pedersöre) sa...

Hej! Jag hade samma problem men kom undan med att skaffa ett nytt europeisk id-kort. Behåller mitt gamla körkort tills jag blir stoppad. Förhoppningsvis blir det inte innan jag flyttat tillbaka till Finland och får ett finskt körkort.
Du kan ju glädja dig med att det finns åtminstone ett ställe där du verkligen måste ha ett svenskt id och det är på blodgivningscentralen. Alla andra ställen har jag kunnat använda mina finska id-kort. Men inte där inte!